Ogólne zasady pozycjonowania znane są dosłownie wszystkim osobom działającym aktywnie w Internecie. My też na pewno dobrze je kojarzymy i gdyby ktokolwiek zapytał nas o definicję samego działu SEO, potrafilibyśmy wypowiedzieć się na dłużej niż kilka minut, bazując tutaj na swoim własnym doświadczeniu i opowiadając o tym, co takiego robimy, by zyskać wyższą popularność strony. Pozycjonowanie kryje w sobie jednak wiele takich niepozornych, aczkolwiek świetnie działających technik, o których do tej pory mogliśmy nawet nie mieć zielonego pojęcia. Czas je odkryć i przetestować w praktyce. Na pierwszy ogień idzie więc pozycjonowanie long tail, czyli w tłumaczeniu na nasz język polski – pozycjonowanie długi ogon. Niech ta dziwnie brzmiąca nazwa nas nie zmyli. Ta technika sprawdza się świetnie, a zwłaszcza w przypadku stron należących do mniejszych działalności i firm lokalnych. Jeśli sami coś takiego posiadamy, musimy tą metodę przynajmniej wypróbować.
Zazwyczaj wydaje się nam, że największy ruch na naszej stronie internetowej wytwarzają kluczowe i główne hasła kluczowe. Frazy najpopularniejsze, które sami nierzadko wpisujemy do wyszukiwarek i które, jak nam się to wydaje lub jak już zdążyliśmy sprawdzić, są równie często poszukiwane przez licznych Internautów. Skoro to one cieszą się tą największą popularnością, jeśli my wykorzystamy je podczas pozycjonowania, staniemy się tak samo popularni. Tak to wygląda jednak wyłącznie w teorii. Jak się bowiem okazało, dużo większą sławę stronom mniejszym i firmom lokalnym mogą zapewnić frazy rzadziej wyszukiwane i po prostu mniej popularne. Jeżeli więc zaczniemy skupiać się jedynie na tych kluczowych i głównych hasłach, efekty marketingu internetowego nie będą zbyt zadowalające. To po prostu mija się z celem. Stosujemy frazy, na które już teraz pozycjonuje się tysiące różnych stron, uderzając głową w mur i trafiając na opór wyszukiwarki Google, przez który nigdy nie zdołamy się przebić. Być może po kilkunastu latach taka zmiana rzeczywiście by nastąpiła, ale nie mamy przecież aż tyle czasu, by na taki efekt czekać aż tak długo.
Co możemy więc zrobić? Jak zastosować pozycjonowanie long tail w praktyce? Przede wszystkim na samym początku poszukajmy dla swojej strony internetowej przynajmniej kilku, a najlepiej kilkunastu bądź kilkudziesięciu takich fraz kluczowych, które na ten moment nie są aż tak bardzo popularne. Zwróćmy uwagę na to, do kogo tak właściwie chcemy trafić ze swoją ofertą. Jeżeli prowadzimy firmę lokalną, która sprzedaje drzwi i okna, ale dwoje produkty dostarcza wyłącznie na terenie województwa dolnośląskiego, głupotą będzie pozycjonowanie się na frazę „drzwi i okna”. Nawet hasła typu „drzwi i okna tanio” bądź „polskie drzwi i okna” nie sprawdzą się najlepiej, bo o ile zadziałałyby na naszą pozycję w wyszukiwarce, tak przyciągnęłyby do nas ludzi z całej Polski. Nam natomiast w tym przypadku zależy na klientach z okolic Wrocławia i to do nich musimy trafić, stosując chociażby taką frazę jak „drzwi i okna Wrocław”. To naprawdę działa!