Wizerunek firmy to wyobrażenia, oczekiwania i odczucia, jakie wywołuje w odbiorcach marka. Składają się na nie towary i usługi oferowane przez firmę, pracownicy i eksperci pracujący w danym miejscu, sposób komunikacji z konsumentami, wartości i swego rodzaju kultura czy polityka przedsiębiorstwa. Dodatkowo na wizerunek oddziałuje cała otoczka związana z działalnością, a więc kwestie materialne i estetyczne. Obecnie na rynku bardzo ciężko jest się wyróżnić i zyskać przewagę konkurencyjną i specjaliści od PR i marketingu doskonale wiedzą, że kluczową rolę w pozyskiwaniu klientów odgrywa właśnie budowanie pozytywnego, spójnego i ciekawego wizerunku firmy. W tym celu wykorzystuje się wiele narzędzi i strategii marketingowych, poniżej prezentujemy wybrane z nich.
Materialne elementy wizerunku
Do materialnych elementów wizerunku zalicza się logo i szatę graficzną materiałów takich jak papier firmowy, stopka mailowa, grafika materiałów reklamowych i strony internetowej, dopuszczalne czcionki, wzory ofert, kolorystykę, gadżety marketingowe, koperty i wizytówki – niezwykle ważne, aby wszystkie one były spójne i estetyczne. Niemniej istotny jest wygląd budynku i otoczenia siedziby firmy oraz aranżacja wnętrza biura czy sklepu. Szczególny nacisk kłaść należy na miejsca takie jak sala konferencyjna, gabinet, w którym przyjmowani są klienci, a także recepcja. Warto także przyjrzeć się wyglądowi pracowników.
Marketing zapachowy
Aromamarketing to coraz częściej stosowane narzędzie kreujące odpowiedni wizerunek firmy. Zapach, z którym utożsamiana będzie marka, może bowiem nie tylko dopełnić wyżej wymienione elementy materialne, lecz także sprawi, że firma będzie zdecydowanie bardziej zapamiętywana, wprawi klientów i pracowników w odpowiedni nastrój i pozwoli zwiększyć sprzedaż. Ponieważ zapach jest ściśle związany z ludzkimi emocjami, bardzo często to właśnie powonienie motywuje podejmowanie decyzji zakupowych – stąd też aromamarketing wyraźnie zwiększa sprzedaż firmy. Nutę zapachową dobiera się indywidualnie, utożsamiając zapach z branżą, odbiorcami i elementami wizerunkowymi. Aromaty dozuje się w pomieszczeniach za pośrednictwem aromadyfuzorów lub też umieszcza się je na papierze firmowym czy materiałach reklamowych.
Wizerunek w sieci
Wśród najnowocześniejszych i najskuteczniejszych gałęzi marketingu, prócz aromamarketingu należy wymienić działania mające na celu kreowania firmy w Internecie, bowiem obecnie to pierwsze miejsce, w którym szuka się danego przedsiębiorcy. Przede wszystkim niezbędna jest czytelna, estetyczna i spójna z pozostałymi elementami wizerunku strona internetowa. Zakładki oraz znajdujące się w niej teksty i zdjęcia powinny być ujednolicone, warto także być otwartym na kontakt mailowy z klientem i udostępnić na stronie specjalny formularz kontaktowy. Kontakt i dobre relacje z odbiorcami utrzymać można, korzystając z social mediów – dzięki nim klienci są zawsze blisko firmy i mogą śledzić nowości ofertowe.
Źródło: Aromaemka.pl – Aromatyzacja